منزل مبله شیراز   اجاره سوئیت در شیراز   
كنايه حميد حامي به مجوز انحصاري كه به مهران مديري داده شد  دانلود آهنگ جديد دانلود آهنگ جديد .

دانلود آهنگ جديد

كنايه حميد حامي به مجوز انحصاري كه به مهران مديري داده شد

بيوگرافي حميد حامي : اين خواننده با تك آهنگ «دلم گرفت» در فيلم سينمايي «سام و نرگس» به شهرت موسيقي دست ياقت، و جاي خود را در عرصه ي موسيقي محكم كرد. آلبوم «دونيمه رويا» را با آهنگسازي بامداد و مرحوم بابك بيات و عاشقانه‌هاي اهورا ايمان، تك ترانه هايي از بابك صحرايي و آزيتا قاسمي در سال ۸۱ وارد بازار موسيقي شد، كه به شدت مورد تشويق عموم قرار گرفت. آخرين آلبوم از خواننده آهنگ «ليلاي من كو» به اسم « يك لحظه عاشق‌ شو » در سال ۹۴ منتشر شد و ديگر بعد از آن، به گفته ي خودش در اين بازار آشفته موسيقي آلبوم تهيه نكرد، اما اكنون بعد از ۱۷ سال قرار است دوباره با عاشقانه‌هاي تازه غوغايي در اين اوضاع موسيقي برپا كنند.

كنايه حميد حامي به مهران مديري

 

آقاي اهورا ايمان در گفت‌وگوي اخيري كه با «صبا» داشتند، گفتند كه قرار است با همكاري مجدد باهم داشته باشيد. اين همكاري بعد از ۱۷ سال قرار است انجام شود. از اين همكاري مجدد برايمان ‌بگوييد.

من با اهورا ايمان سال ۸۰ آشنا شدم كه اولين ديدار ما براي جمع كردن آلبوم «دو نيمه رويا» در منزل بابك بيات بود كه در نهايت به همكاري مشترك ما انجاميد و يك اتفاق عجيب و معجزه‌وار در آلبوم «دونيمه رويا» افتاد به طوري كه بعد از گذشت سال‌ها آن آهنگ‌ها هنوز كهنه نشده‌اند. راس اين هرم و مثلث يك بزرگواري به نام بابك بيات بود كه مسلما مهم‌ترين نقش در به وجود آمدن آن اثر را داشت. اسم آلبوم هم برگرفته از يكي از اشعار اهورا بود كه آهنگسازي آن را بامداد بيات انجام داد. در آن آلبوم شاعر چهار قطعه از شش قطعه به نام‌هاي «سپيد و سياه»، «شب عشق»، «دونيمه رويا» و قطعه ماندگار «دلم گرفت»، اهورا ايمان بود. بعد از آن آقاي بيات از ايران رفتند و از هم دور شديم و بعد هم كه برگشتند متاسفانه بيماري و فوت ايشان پيش آمد؛ اين مسئله باعث شد من، بامداد بيات و اهورا ايمان از هم دور شويم. طي اين سال‌ها يك سري از اتفاقات باعث شد كه من از اهورا دور بمانم و بنا بر سوءتفاهم‌هايي از هم دلگير باشيم؛ اما بعد از گذشت سال‌ها دوباره باهم برگشتيم و قرار است همراه بامداد و اهورا يك مثلث خاطره انگيز را كه در گذشته وجود داشته را دوباره احيا كنيم و اتفاقات بزرگي را رقم بزنيم. همان سال‌ها كه بعد از آلبوم « دونيمه رويا» با اهورا در ارتباط بودم چند شعر از ايشان به نام‌هاي «كجاي بي تو» و «عادت» دست من مانده بود و روي آن‌ها آهنگ ساخته بودم اما هيچ وقت نشد كه ضبطشان كنم؛ الان در شرف ضبط اين دو قطعه به تنظيم كنندگي بامداد بيات و شايد رضا تاجبخش هستم. اميدوارم كه آن احساس و كيفيتي كه در آلبوم «دونيمه رويا» بود، باوجود اين كه يك قدرت بزرگي به اسم بابك بيات نيست، در توليد آثار جديدمان هم تكرار شود.

ماحصل همكاري مجدد اين مثلث خاطره‌انگيز چه زماني منتشر مي‌شود؟

ببينيد من تك آهنگ توليد شده زياد دارم. همين الان يك قطعه به نام «منم عاشق شدم» با شعر از حميد صمدي، يك قطعه به نام «چهارفصل» دارم كه به‌طور مشترك با يكي از نوازندگانم با ترانه‌سرايي علي توده فلاح خواندم، سه كار از بابك صحرايي به نام‌هاي «گندمزار» «بي سرزمين» و «دوباره برگشتي» و قطعه «گهواره» از گلديس گندمي را دارم كه همين روزها منتشر مي‌شوند. چند كار هم با سماصفايي شاعري كه هم نسل و هم دوره‌اي من است اما زياد رغبتي به شنيده شدن اشعار فاخرش نداشته، دارم كه طي سه ماه اخير ضبط مي‌شود. در كنار آن‌ها آثار اهورا ايمان هم منتشر خواهد شد؛ البته در فكر اين هستم كه بعد از انتشار تك آهنگ‌ها يك آلبوم منتشر كنم و به نظرم مناسب‌تر باشد كه دو قطعه از اهورا را در آن آلبوم بياورم. يك كار هم از حسن علي‌شيري دارم كه بامداد بيات آن را تنظيم كرده و در شرف ضبط است. دركل دوست دارم كارهايي كه فاخر هستند و شعرهاي قدرتمندتري دارند را در آن البوم جمع آوري كنم.

از انتشار آلبوم گفتيد؛ بعد از آلبوم «يك لحظه عاشق شو» ديگر آلبومي روانه بازار نكرديد.

بله، پنج سال است. اين آشفته بازار موسيقي، سليقه مردم، سياسي‌گري خواننده‌ها و تهيه‌كننده‌ها، اعمال نفوذها براي بيشتر ديده شدن بعضي از خواننده‌ها، مادي شدن هنر در ايران يعني اساسا وابستگيِ هنر، چه موسيقي، چه سينما و تئاتر به پول به‌ علت وضعيت اقتصادي و ضعيف‌تر شدن مردم و همه اين عوامل يعني اين كه هركسي پول بيشتري دارد بيشتر ديده مي‌شود و اين‌ها باعث شده كه من تن به انتشار آلبوم ندهم. در هر حال من در روزگاري كه هم مردم روزبه روز از لحاظ اقتصادي و هم هنرمندان حقيقي ضعيف و ضعيف‌تر مي‌شوند، كار خودم را انجام مي‌دهم و سعي مي‌كنم هم آلبوم منتشر كنم و هم به روند انتشار تك آهنگ‌ها ادامه دهم.

از آشفته بازار موسيقي صحبت شد؛ موسيقي‌هايي كه امروز مي‌شنويم زياد موسيقي‌هاي درخوري به لحاظ تكنيك موسيقيايي نيستند. به نظر شماچرا كيفيت و كلاس موسيقي‌ كشورمان اين روزها پايين آمده است؟

هنر هر سرزميني كه آلوده به سياست باشد، عاقبتي بهتر از اين ندارد. بازيگر‌ان و خوانندگاني كه فقط به واسطه روابط سياسي‌شان براي تنش زدايي و سرپوش گذاشتن روي مسائل و مشكلات اقتصادي و اجتماعي حمايت مي‌شوند، باعث اين مي‌شوند كه بي‌هنران هر روز قدرتشان زيادتر شود. به طبع هر خوراكي به مردم بدهيم، از سر نداشتن خوراك خوب مجبور به گوش دادن به آثار سينمايي و موسيقيايي ضعيف مي‌شوند. هر كس و هر چيزي يك قيمتي دارد، همه چيز و همه كس را مي‌شود خريد اما فقط قيمت‌هايشان متفاوت است. به نظر من حتي رييس جمهور آمريكا را هم با اينكه قيمتش بالاست مي‌توان خريد، چه برسد به جايزه اسكار و جشنواره موسيقي فجر. درود به شرف كساني كه هنرمندند و خودشان را نمي‌فروشند. به هر ترتيب مي‌خواهم بگويم كه مي‌شود همه چيز را خريد پس هنر و موسيقي هم مي‌توان خريد، مخصوصا جهان سوم و از جمله كشور ما كه آشفتگي اقتصادي و سياسي فوق‌العاده زيادي دارد، مسلما پول حرف اول را مي‌زند.

در جشنواره موسيقي فجر امسال شركت مي‌كنيد؟

من هرگز شركت نكردم و نخواهم كرد. چندسال پيش يك بار از من خواستند اما ديگر اين كار را انجام نمي‌دهم. چراكه سطح جشنواره و خواننده‌هايي كه استفاده مي‌كنند بسيار پايين است و اصلا در شان خواننده‌هايي امثال من نيست كه بخواهيم در اين جشنواره شركت كنيم.

آقاي حامي، همواره از شما به عنوان يك خواننده پاپ كلاسيك ياد مي‌كنند. به نظر خودتان كلاسيك يك سبك است و اينكه خودتان را مقيم اين سبك مي‌دانيد؟
اصولا داستان موسيقي كلاسيك با اين موسيقي كه ما اجرا مي‌كنيم كاملا فرق دارد؛ اما اگر شايد به آثاري كه به موسيقي كلاسيك از نظر سازبندي و فرم نزديك است، پاپ كلاسيك بگوييم، بيراه نباشد. اما با آهنگسازاني از جمله شاهين فرهت كه صرفا كار كلاسيك مي‌كردند هم كار ضبط كرده‌ام كه مي‌توان گفت كلاسيك محض است؛ از جمله سنفوني «پيامبر» و«ايثار»؛ همچنين آثاري كه با امير مكان، فرهاد برنجان، بهزاد عبدي و آثار اركسترالي كه با اين عزيزان ضبط كردم. پس من خواننده‌اي هستم كه توانايي خواندن آثار تقريبا كلاسيك در قالب و صداي يك خواننده پاپ را دارد و هم آثار پاپي دارم كه فاخر است و خيلي عامه‌پسند نيست.

همانطور كه در پاسخ به سوالات بالا اشاره كرديد، شما خواننده‌اي هستيد كه هم با آهنگسازان قديمي و بزرگي چون بابك بيات و هم با نسل جوان‌ و جديد آهنگسازان كار كرديد. به نظرتان وجه تمايز اين دونسل چه بوده و آيا اين اميد وجود دارد كه باز هم آثار مردمي ماندگاري از آهنگسازان نسل جديد خلق شود؟

هيچ اميدي وجود ندارد. ببينيد يكي از برجستگي‌هاي نسل قبلي اين بود كه بي‌سوادها و بي‌هنرها نمي‌توانستند وارد موسيقي شوند يا اگر وارد مي‌شدند خيلي كوتاه مدت بود. الان بي‌سوادها و بي‌هنرها حرف اول را مي‌زنند. مسلما در اين آشفته بازار مي‌توانيم تفاوت محسوس نسل‌ها را هم از لحاظ سواد، استعداد هنري و اخلاق احساس كنيم. من با كساني مثل بابك زرين، علي موثقي و رضا تاجبخش كار كردم كه تقريبا به نسل گذشته نزديك‌اند، هم با استعدادند و هم موزيك روز را مي‌شناسند. اما اين را هم بايد در نظر گرفت تربيت و اخلاقيات نسل‌هاي قبلي، خيلي با ما متفاوت است. ما فرزندان جنگ و تحريم هستيم بخاطر همين مسلما بايد اخلاقيات ما با آن‌ها متفاوت باشد. آن‌ها در رفاه زندگي مي‌كردند و دغدغه‌هايشان هم هنري بوده نه مالي. امروز تمام بچه‌هاي هنر به دنبال پول درآوردن هستند. كجا پول بيشتري مي‌دهند همان‌جا بروند. چه نقابي بزنند كه پول بيشتري بگيرند، همان نقاب را مي‌زنند چه در سينما، چه در موسيقي. پس به همين دليل كيفيت ما از نسل‌هاي قبل خيلي پايين‌تر است.

شما اغلب با اركسترهاي زهي روي صحنه اجرا مي‌كنيد. اساسا اجرا همراه اركستر روي صحنه براي يك خواننده چه تفاوتي با خواندن همراه چند ساز الكترونيك و حتي موسيقي پلي‌بك دارد و چه‌قدر مخاطب امروز به اركستر و شنيدن صداي ساز آگوستيك اهميت مي‌دهد؟

يك موقع هست كه يك نفركارهايي كه توليد كرده و منتشر شده، آثاري نيست كه نيازي به اركستر بزرگ يا سازبندي از نوع سازهاي بادي يا زهي داشته باشد، آن‌ها براي نمايش اين كار را مي‌كنند تا مردم نوازنده‌هاي بيشتري را روي استيج ببينند و بگويند كه چه موسيقي برجسته‌اي است؛ در صورتي كه مي‌بينيم خيلي از نوازنده‌ها روي استيج پلي‌بك مي‌كنند كه اخيرا هم شاهد هستيم در برخي از كنسرت نه تنها خواننده‌ها بلكه نوازنده‌ها هم باگهاي زيادي دارند مثلا از ريتم جا مي مانند كه البته مردم هم متوجه اين موضوع مي‌شوند. مي‌گويم بعضي‌ها صرفا براي شو و نمايش اين كار را انجام مي‌دهند. اما يك موقع براساس نياز اين اتفاق مي‌افتد؛ در كل آثاري كه از من منتشر شده از سازهاي زهي و آكوستيك خيلي استفاده شده بخاطر همين نياز دارم كه روي صحنه از سازهاي آكوستيك استفاده كنم نه اينكه بخواهم فخري بفروشم. ببينيد الان يك خواننده درجه ۵۰ در خارج از ايران با بزرگترين آهنگسازان دنيا هم كار مي‌كند ولي چه سود كه خودش هيچ چيزي ندارد يعني به عنوان خواننده حتي در درجه بندي سه و چهار هم قرار ندارد اما با بزرگترين اركسترهاي جهان كار مي‌كند و متاسفانه عقل مردم به چشمشان است؛ هرچه شكوه بيشتر باشد باعث مي‌شود مردم صداي خواننده را گوش ندهند يا روي صحنه پلي‌بك مي‌كند.

شما سال ۸۷ يك آلبوم به نام «بوي خوب گندم» از آهنگ‌هاي دهه ۵۰ بازخواني كرديد. اخيرا قصد بازخواني آهنگ‌هاي قديمي را نداريد؟

«بوي خوب گندم» سال ۸۱ توسط آقاي موثقي ضبط شد و در سال ۸۷ دست به دست بين مردم چرخيد. الان اگر قرار باشد اين كار را انجام بدهم به صورت تك‌آهنگ منتشر مي‌كنم. البته قرار است از كارهاي مرحوم ناصرچشم‌آذر طي صحبتي كه با خانوادش داشتيم چند قطعه را با اجازه خانواده‌اش نه بي‌اجازه، بازخواني كنم. من با اجازه خانواده‌ ايشان اين كار را انجام مي‌دهم نه اين‌كه آهنگ قديمي خانم خواننده را بي‌اجازه خانواده‌اش و بدون مجوز بازخواني و منتشر كنم. شما فكر كنيد آهنگساز يك قطعه براي گرفتن مجوز عمرش را بگذارد آخر هم نگيرد و از غصه مجوز نگرفتن بميرد بعد دركنسرت مردم آن را بخوانند و چون مردم خواندند كلا مجوزش ر ا لغو كنند؛ و يك نفر به واسطه روابطش با آقايان بدون مجوز كار ايشان را بخواند. من اين كار را نخواهم كرد و با اجازه خانواده مرحوم چشم‌آذر دو قطعه از كارهايشان را خواهم خواند؛ مضاف براين‌كه احتمالا يكي از آثار قديمي ويگن با ترانه‌اي از پرويز وكيلي و آهنگسازي عطاالله خرم را هم بازخواني خواهم كرد. البته يك كار هم از عماد رام هست كه در حال رايزني براي اخذ مجوز هستيم.

لازم به ذكر است كه يك سالي هست كه در تهران كنسرت مستقل نداشته‌ام كه يكي از دلايل آن ممنوعيت بنده براي اجرا در تالار وحدت است كه در چند روز آينده يك مصاحبه افشاگرانه در مورد برخي از اتفاقات پشت پرده موسيقي از جمله مافياي تالار وحدت و برخي از موارد ديگر انجام خواهم داد كه هدف روشنگري و آگاه‌سازي است و بس چرا كه گرفتن حق از طريق مصاحبه و افشاگري امكان پذير نيست كه نيست.

منبع : روزنامه صبا

كنايه حميد حامي به مجوز انحصاري مهران مديري

       

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۰۷:۲۵ توسط:شب صدا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :